Mijn top 5 tips voor mealpreppen.

Mijn top 5 tips voor mealpreppen. 


Je voedingspatroon aanpassen kan heel wat moeite kosten. Je moet andere producten kopen en andere maaltijden bereiden. Of misschien sla je vaak maaltijden over waardoor je je maaltijden beter wil inplannen. Maak het jezelf dan ook zo makkelijk mogelijk en vertrouw niet alleen op motivatie. Die kan morgen weer met de noorderzon zijn verdwenen.

Je boodschappenlijst het belangrijkste startpunt. Ga hier echt voor zitten en schrijf uit welke producten jij wil eten. Ga er niet vanuit dat je dit wel bedenkt als je in de supermarkt loopt. In de supermarkt kan je niet vertrouwen op een half plan. Een goed lijstje maakt het verschil, en vervolgens de manier waarop jij je leefomgeving en koelkast inricht. Leg gezonde producten in het zicht, en bereid je maaltijden voor zodat tijdsgebrek geen excuus meer is.

Met deze 5 tips voor mealpreppen help ik je op weg.


Tip 1: zet ‘s avonds al je ontbijt klaar.

Ik hoor van cliënten vaak dat er ‘s ochtends geen tijd is om ontbijt te maken, lunch te maken en ontbijt op te eten. Door een ochtend- en avondroutine in te bouwen kan je hier tijd voor maken. Als dit de reden is dat je niet of slecht ontbijt, kan je dit oplossen door je ontbijt in de avond alvast klaar te zetten. Zet je smoothie vast klaar, kook een aantal eitjes af (het merk Kipster heeft de beste supermarkt eieren. Koop anders witte eieren of van een boer in de buurt), maak een aantal porties chiapudding en zet je havermout klaar. Als je dan nog geen honger hebt thuis kan je dit ook meenemen naar je werk. Dan hoef je in ieder geval je ontbijt niet over te slaan. Easy, toch?

Tip 2: maak meerdere porties van je avondmaaltijd zodat je die kan gebruiken als lunch.

Dit is een leuke afwisseling als je altijd luncht met brood. Daarnaast is het zo makkelijk, want als je toch aan het koken bent is dubbel koken net zo snel. Als je bijvoorbeeld 3 porties maakt, heb je voor de komende 2 dagen een super voedzame lunch! Afhankelijk van wat je kookt natuurlijk, maar dat is ander verhaal. Gebruik veel soorten groenten, bonen, volkoren granen en noten. Gebruik ook zo nu en dan ei en vis en je zit waarschijnlijk goed.



Tip 3: bereid een paar porties gezonde producten op een moment.

Gril bijvoorbeeld drie keer per week een flinke batch groenten en kook een paar porties granen (spelt, boekweit, zilvervliesrijst) en bonen af (of gebruik uit blik). Dan heb je altijd ingrediënten klaar liggen om je maaltijd mee te bouwen. Als je dit dagelijks aanvult met verschillende rauwkost en kiemgroenten heb je in een handomdraai een voedzame maaltijd klaar. Ook een slamelange kan je al voorbereiden. Meng sla met wat andere bladgroenten zoals bijvoorbeeld boerenkool, palmkool, snijbiet. Voeg er voor een extra voedingsstoffen boost nog kiemgroenten aan toe. Je kan dit aanmaken met wat citroensap, verse kruiden en pitten of zaden toevoegen. Gebruik wat je lekker vindt. Doe dit ook met soep, zodat je altijd een portie soep bij de hand hebt als je weinig honger hebt. Of als je juist veel honger hebt als aanvulling! Persoonlijk gebruik ik tahin als ik geen tijd of zin heb om een sausje of dressing te maken.

Tip 4: Snijd groente en fruit alvast voor en leg in het zicht.

Zijn er groenten die je rauw lekker vindt? Maak deze dan alvast eetklaar voor een snelle snack in plaats van een suikerrijk tussendoortje. Doe dit hetzelfde met fruit. Als je weet dat je bepaalde groenten of fruit liever gesneden eet, snijd ze dan alvast en dek goed af. Je zal er sneller gebruik van maken als het hapklaar en op ooghoogte in je koelkast ligt. Probeer verspilling te voorkomen. Hierover zijn op internet voor alle producten goede tips te vinden. Dus als jij twijfelt over het bewaren of voorsnijden van producten: google is je beste vriend.



Tip 5: Bewaar lege potten (denk aan pindakaas, mayonaise, augurken) of koop weckpotten.

Je kan hier je maaltijd in mee nemen en luchtdicht in bewaren. Door je maaltijden alvast te portioneren en te bewaren in deze handige potten maak je het jezelf nog makkelijker om de tips in de praktijk te brengen. En het ziet er ook nog eens aantrekkelijk uit als je een doorzichtige pot gebruikt! Daar krijg je vast wel honger van.

Ik weet zeker dat je met deze 5 simpele tips voor mealpreppen al een flink eind in de goede richting komt. Kies er een uit die jou het meeste aanspreekt en start daarmee. Als dit dan goed gaat, pak je de tweede. Als je het op deze manier aanpakt ben jij over een paar weken een echte mealprep expert. Succes en eet smakelijk!

Lees verder

Nieuwsbrief illustratie
Niks missen op het gebied van een gezonde leefstijl?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks updates en inspiratie over een gezonde leefstijl.
Geen reclame!